“Wij zijn Sjuul”

Deze week in Nederland grote opschudding rond dagblad De Telegraaf. De media in Nederland pochen graag dat ze zo van transparantie houden. Maar de reden van het plotselinge vertrek van Telegraaf hoofdredacteur Sjuul Paradijs is en blijft met een dikke deken van mist omgeven. Sjuul is slachtoffer geworden van hetgeen waarvoor zijn redactie zo graag staat: Het bedrijfsleven.

De Telegraaf heeft, net zoals andere kranten in alle landen, te maken met een snel veranderend medialandschap. Van de gedrukte krant naar het Internet. Het lukt de meeste uitgevers maar niet een goed verdienmodel in deze nieuwe setting te vinden. Het gaat daardoor een totaal verkeerde kant op. Het aantal Telegraaf abonnees is gedecimeerd.

De consument wil geen krantenabonnement meer en ook niet betalen voor nieuws via Internet. Waarom ook.

Als je redelijk engels spreekt dan ligt het gratis nieuws voor het oprapen. Van de BBC via CNN en RT tot de spraakmakende website Express.co.uk.

Vaak duurt het nog dagen voordat het nieuws dat deze internet media brengen in de gedrukte kranten verschijnt. Waarom betalen voor oud nieuws.

De redactie van De Telegraaf mag rouwen. Daar is niets mis mee. Afscheid nemen is nooit leuk. Zeker niet als het om een boegbeeld gaat. Maar een beetje realiteitszin lijkt mij wel op zijn plaats.

Deze en andere oude media zoals de Hilversumse publieke omroep, weigeren maar te aanvaarden dat ze hun monopolie totaal kwijt zijn. Het is niet langer belangrijk wat De Telegraaf of NOS melden maar hoe hoog je bij Google in de ranking staat.

De Telegraaf is deels blijven steken in een nieuwsbehoefte uit de jaren tachtig en negentig. De Privé periode. Toen de bewoners van het Gooi nog belangrijk waren. Maar dat is over.

De consument van tegenwoordig interesseert het allemaal geen bal en is juist op zoek naar nieuws wat er persoonlijk voor hem of haar toe doet. Die slag heeft de Telegraaf redactie gemist.

Het is buiten proporties om een slogan als “Wij zijn Sjuul” te hanteren(een parodie op de slogans na de aanslag op het Franse opinieblad)

Hier is geen sprake van een aanslag. Niemand is vermoord. De Telegraaf dreigt zelf de boot te missen door niet goed op andere marktomstandigheden in te spelen. De omschakeling naar een ander formaat zal niet voorkomen dat de analoge papieren krant binnen een aantal jaren zal zijn verdwenen.

Daarbij is het een kwestie van gezond verstand te beseffen dat de spelregels zijn veranderd. Dat niet in het gebouw aan de Basisweg in Amsterdam of het Mediapark in Hilversum maar op het vrije internet wordt bepaald wat belangrijk is.

Youtube met vaak hogere kijkcijfers dan de traditionele media is van iedereen. De arrogantie dat je journalist of professioneel tv producent moet zijn om te scoren is door de realiteit ingehaald.

Ik wens de Telegraaf redactie maar vooral ook de directie veel creativiteit om een nieuwe (commercieel haalbare) setting te vinden.

De publieke omroep zou er goed aan doen de dorpscafe’s te sluiten en in plaats daarvan documentaires uit te zenden. Daar heb je tenminste wat aan.